Samen met Naef Consult stelt Miraf de laatste Voortgangsrapportage (2021-2023) over de Crisis- en herstelwet op. Vanwege het experimentele karakter is bij de parlementaire behandeling van de wet in 2010 afgesproken dat de minister elk jaar rapporteert over de uitvoering. Met de inwerkingtreding van de Omgevingswet op 1 januari 2023 is de Crisis- en herstelwet …
Lees meer “Voortgangsrapportage Crisis- en herstelwet (2021-2023)”
Voor het Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties vormen wij een verlenging van het team dat zich bezig houdt met de Crisis- en herstelwet. Onze werkzaamheden bestaan hierbij uit het begeleiden van overheden bij het aanvragen van (nieuwe) experimenten, het schrijven van Algemene Maatregelen van Bestuur en ministeriële regelingen voor het juridisch toestaan van nieuwe …
Lees meer “Ministerie van Binnenlandse Zaken en Koninkrijksrelaties (BZK)”
De gemeente Sliedrecht bereidt zich voor op de Omgevingswet door het vaststellen van een eerste wijzigingsbesluit omgevingsplan voor het Centrumgebied, ook wel Omgevingsplan 1.0. Samen met gemeente Sliedrecht en Antea Group hebben we een Nota van Uitgangspunten opgesteld. Ook hebben we diverse inhoudelijke sessies verzorgd over de opgaven in het gebied. Met het opstellen van …
Lees meer “Omgevingsplan 1.0 Sliedrecht”
Voor de gemeente Tiel werken wij samen met Flolegal aan het omgevingsplan. Met verschillende inhoudelijke sessies begeleiden we de gemeente in het maken van keuzes hoe de regels van het omgevingsplan vorm gegeven kunnen worden en welke afwegingen daarin gemaakt kunnen worden. We brengen consequenties in beeld en maken samen met de gemeente een afgewogen …
Lees meer “Omgevingsplan Tiel”
Onder het mom 1+1 = 3 ondersteunen we, samen met Rho adviseurs en Antea Group, de gemeente Roosendaal met de implementatie van de Omgevingswet. Op diverse onderwerpen nemen we specialisten van de gemeente in werksessies mee in de wijzigingen ten opzichte van de inmiddels ‘oude’ wetgeving en de consequenties voor hun werkzaamheden. Tegelijkertijd zetten we …
Lees meer “Omgevingswet Roosendaal”
In Horst aan de Maas maken we deel uit van het team omgeving en helpen we de gemeente bij een tweetal ontwikkelplannen met grote impact op de omgeving in het gebied de Peelbergen. Attractiepark Toverland heeft ambities om fors te groeien tot ruim 3 miljoen bezoekers per jaar. Hiervoor wordt een bestemmingsplan met verbrede reikwijdte …
Lees meer “Horst aan de Maas: diverse projecten”
In samenwerking met Antea Group en Flolegal ondersteunen wij de gemeente Zaanstad bij het opstellen van het Zaans Omgevingsplan. Wij verzorgen inhoudelijke ondersteuning, zoals het schrijven van regels en het beantwoorden van vragen, en adviseren de gemeente in het maken van keuzes voor de omgang met de bruidsschat en de aanpak voor het annoteren van …
Lees meer “Zaanstad: Zaans Omgevingsplan”
In opdracht van de gemeente hebben we samen met de ambtelijke projectgroep bepaald welke uitgangspunten er gelden voor het gemeentebreedte omgevingsplan. Daarnaast hebben we onderzocht op welke manier de transformatie van het omgevingsplan kan plaatsvinden. Het plan van aanpak is een ambtelijke werkwijzer voor de komende jaren en biedt handvatten om het proces van de …
Lees meer “Plan van aanpak Omgevingsplan Diemen”
Voor de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG) vormen wij een verlenging van het team dat zich bezig houdt met de kerninstrumenten van de Omgevingswet. Onze werkzaamheden bestaan hierbij uit het begeleiden van gemeenten bij de implementatie van de Omgevingswet, zoals het geven van praktische inhoudelijke informatie over het toepassen van de kerninstrumenten.